1001 is een ode aan verhalen vertellen. In deze voorstelling blazen we nieuw leven in de oude Arabische verhalen van duizend-en-één-nacht. Prinses Scheherazade vertelt koning Sjahriaar op het koninklijke bed elke nacht een verhaal dat nooit ophoudt, omdat hij haar anders zal vermoorden. We mixen elementen uit Arabische hiphop en storytelling tot een soft-erotische oosterse broeinacht, en we vermengen de oorspronkelijke verhalen van de prinses Scheherazade met onze eigen verhalen. We stellen onszelf de vraag: welk verhaal moet je vertellen om niet te sterven? Denk dikke beats en zachte matrassen: een hiphop-feest als ode aan een van de mooiste verhalen uit de geschiedenis.

1001 is een ode aan het vertellen van verhalen. Door oude verhalen op een nieuwe manier te vertellen houden ze de orale traditie in leven. Bovendien geven ze met hun inmiddels derde voorstelling een mooi visitekaartje af: dit is een eigentijds en eigenzinnig collectief, dat we zeker in de gaten moeten houden.
— Sander Janssens (THEATERKRANT)
De Arabische verhalen van Duizend-en-een nacht zijn al vaak verteld, maar nog niet eerder in de vorm van gerapte teksten door vijf spelers in trainingspak. Hiphop-theatercollectief Dieheleding zet de klassieke verhalen midden in de actualiteit met Arabische hiphop, vertelkunst, stevige straattaal en razendsnelle personagewisselingen. (...) Het laatste verhaal, waarin vorst Sjahriaar met Sheherazade over zijn leven fantaseert, is zo’n rust­moment. Naturel praten ze over hun kinderen –het liefst vier! – ups en downs en hun onvermijdelijke afscheid als de een eerder sterft dan de ander. Het publiek hangt aan hun lippen. Verhalen brengen zelfs een moordenaar tot bedaren.
— Anita Twaalfhoven (TROUW)