ZWAANMEER is een muzikaal #metooballet waarin hiphop-theatercollectief DIEHELEDING de grenzen opzoekt van lichamelijke intimiteit. De onbetrouwbare lichaamstaal wordt gecanceled, om er rappend op beat achter te komen welke versies van consent er bestaan. Twee spelers, onze Prins en zwanenvrouw Odette, onderzoeken rappend en rausmachend hoe ze zich tot elkaar moeten verhouden in hun ouderwetse tutu’s, en krijgen een stem om los te breken uit de rollen die ze al decennia lang moeten dansen. 

Een humoristische voorstelling als aanklacht op consent-loze sprookjes, die tegelijkertijd het grijze gebied van intimiteit in de kunsten laat zien.

In de bekentenissen en verhitte gedachtewisselingen van de twee spelers sluipen vertwijfeling, onmacht en droefenis. Dit mondt uit in een dramatische eindscène, helemaal in lijn met het wezen van de romantiek. Meeslepend uitgespeeld middels een rap vol flarden van het voorgaande, verweven met gezongen uithalen uit Van Zuilens romantische liefdesdroom. Zo nemen de makers van Zwaanmeer het publiek mee de diepte in. De korte festivalvoorstelling bevat meer complexiteit dan een avondvullend ballet. Tegelijk blijft er de verwondering over het wezen van de liefde. Heel knap gedaan.
— Marijn van der Jagt (DE GROENE AMSTERDAMMER)